Europe Dutch Drivers United!

This site may earn a commission from merchant affiliate
links, including eBay, Amazon, and others.
Ik heb voor m’n TC wagen nieuwe motor lagers nodig. TC adviseert deze;
https://promodels.be/en/product/GF-...teel-abec-3-metal-shielded-5x16x5-625zz-2-pcs
https://promodels.be/en/product/GF-...l-abec-3-rubber-shielded-5x13x4-695-2rs-4-pcs

Zijn er betere alternatieve?

Ik moet voor de Raptor (nog even uitzoeken welke dit zijn) en DBXL-E (8x22x7) 780V spektrum, ook nog nieuwe motor lagers hebben.

Ik ben totaal niet thuis in motor lagers.
De Raptor heeft precies dezelfde motorlagers als die twee die je bij de TC hebt gezet (TC heeft volgens mij ook een 4274 motor).
Ik snap alleen niet waarom TC metal shielded vóór en rubber sealed achter adviseert🤷‍♂️. Ik zou of beide metal shielded doen of beide rubber shielded (RS). RS houdt vuil iets beter buiten de deur, metal shielded heeft iets minder frictie en loopt dus iets soepeler.
Naast de metal of rubber shielded lagers met metalen lagerballetjes in de lager kan je die ook krijgen met keramische lagerballetjes en dan heten het hybrid ceramic lagers.

Edit: als je zo’n setje van 4 gaat bestellen, wil ik wel een 5x13x4 lager van je overnemen.😉
 
De Raptor heeft precies dezelfde motorlagers als die twee die je bij de TC hebt gezet (TC heeft volgens mij ook een 4274 motor).
Ik snap alleen niet waarom TC metal shielded vóór en rubber sealed achter adviseert🤷‍♂️. Ik zou of beide metal shielded doen of beide rubber shielded (RS). RS houdt vuil iets beter buiten de deur, metal shielded heeft iets minder frictie en loopt dus iets soepeler.
Naast de metal of rubber shielded lagers met metalen lagerballetjes in de lager kan je die ook krijgen met keramische lagerballetjes en dan heten het hybrid ceramic lagers.

Edit: als je zo’n setje van 4 gaat bestellen, wil ik wel een 5x13x4 lager van je overnemen.😉
Dus is metaal voor de levensduur voor de motor eigenlijk beter? Ik heb het volgende gevonden; https://www.lagerkoning.nl/skf-koge...TxXYIhH8uE-4lZSiLiUwPlxO_Wup7QJUaAjGhEALw_wcB 5x16x5

https://www.lagerkoning.nl/ibb-mini...63m6EN6ylq1lq4KIRF-Mr1C0MZ8NArtoaAt0sEALw_wcB
5x13x4

https://www.lagerkoning.nl/skf-koge...2DNjuk5ITzIpyw2B-vad6_dWMKN3qh2caAlR6EALw_wcB
8x22x7
 
Ik heb ook de laatste keer bij lagerkoning SKF lagers besteld voor de 4985. Nog niet gebruikt, liggen nog in de reserve-voorraad. Maar SKF is een topmerk.(y)

Als zich een probleem voordoet is dat ofwel een lager die vastloopt, waardoor de motor, esc, en lipo het zwaar gaan krijgen. Op een gegeven moment zal de esc gewoon stilvallen ter bescherming, ofwel dat de lager helemaal uit elkaar valt in de motorn en dan kan de motor schade oplopen. Soms bljift het bij een beetje kevlar dat van de rotor weggeschuurd is en dan is de motor nog bruikbaar. Is het slechtste geval is de kevlar helemaal weg en komen de magneten los in de rotor los en heb je een nieuwe motor nodig.

Een metalen lager is wat steviger dan een rubber sealed lager (bij een rubber sealed lager kan je de rubber ringen heel makkelijk eruit halen), maar een SKF rubber sealed lager zal waarschijnlijk wel weer beter zijn dan een 'el cheapo' metalen lager van een paar dubbeltjes.
 
De bashdag morgen (zaterdag de 20e) komt helaas te vervallen. Het weer gooit wederom roet in het eten.
1713526663612.png
 
Ah jammer voor jullie. Maar beetje goed nieuws: zomervakantie kan ik weer, want geen scouts in die periode. M'n Asuga is er klaar voor en mijn zand banden zijn er nu ook eindelijk!
 
Ah jammer voor jullie. Maar beetje goed nieuws: zomervakantie kan ik weer, want geen scouts in die periode. M'n Asuga is er klaar voor en mijn zand banden zijn er nu ook eindelijk!
👍
Het is heel last minute, maar omdat het morgen zonnig wordt en geen regen wordt verwacht gaan we morgen om 11uur bashen. We zijn met vier man en als je wilt aansluiten, feel free! Dat geldt uiteraard voor iedereen.😎
 
👍
Het is heel last minute, maar omdat het morgen zonnig wordt en geen regen wordt verwacht gaan we morgen om 11uur bashen. We zijn met vier man en als je wilt aansluiten, feel free! Dat geldt uiteraard voor iedereen.😎

Kan nog niet 100% ja zeggen, maar indien wel zie je het dan tegen 11u morgen vroeg ;) ( of vroeger hier, maybe ^^ )

Edit: ziet er goed uit, tot morgen vroeg!
 
Last edited:
Weer leuk geweest ja!

Ben juist aan het kijken voor de nieuwe motor en volgens het handboekje voor de Torox ESC staat daar:

Motor Limit
Brushless Motor Limit with 4S LiPo/12 cells NiMH: KV≤3000 (4274 size motor)
Brushless Motor Limit with 6S LiPo/18 cells NiMH:KV≤2400 (4274 size motor)

Als die dan groter is heeft dat toch niet, zolang hij onder 3000kV blijft, of toch?

Ik zie juist, de Kuron 825 is een 2050kV motor, dus zou ik met een 4282 met 1600 of 1780 wel degelijk zwakker worden. Da's ook niet de bedoeling ;)
 
Last edited:
Weer leuk geweest ja!

Ben juist aan het kijken voor de nieuwe motor en volgens het handboekje voor de Torox ESC staat daar:

Motor Limit
Brushless Motor Limit with 4S LiPo/12 cells NiMH: KV≤3000 (4274 size motor)
Brushless Motor Limit with 6S LiPo/18 cells NiMH:KV≤2400 (4274 size motor)

Als die dan groter is heeft dat toch niet, zolang hij onder 3000kV blijft, of toch?
Hoe groter de motor, hoe lager de KV vanzelf wordt ;) De 4274 suggestie kan je voorzichtig negeren.
4x82 of 4x92 blijven vooral koeler (zolang je niet te hoog in kv en pinion tanden gaat zitten)
Hobbywing ESC's (en alles RTR varianten) zijn elektronisch begrenst. Bij deze specs (max8v3) stopt ie op 4S bij 50k toeren en op 6s bij 59k toeren.
Die theoretische max toeren haalt ie overigens ook alleen als die wielen vrij kunnen draaien.

2400KV is dan ook best veel voor 6S. Ergens tussen 1900-2200kv is ideaal.
Wil je 4S en 6S kunnen rijden (met dezelfde pinion) zou ik voor ~2200kv gaan. Wil je dedicated 4S rijden zit je beter met een 2400-2900kv. En 1900-2050kv voor puur 6S.
Belangrijkste mbt kv is dat je pinions niet te groot of te klein worden
 
Ja, weet ik nog niet zo helemaal of ik ook meer 6S wil rijden.
't is best wel leuk maar alle 2 rondjes iets moeten vervangen is ook niet de bedoeling. En er is best wel veel kracht op alle delen zoals ik vandaag gezien heb. Denk niet dat ik mezelf al te veel plezier zal doen mal 6S, zo leuk het ook is.
Momenteel blijkt deze het te worden: 4274 2500KV of misschien ook een met direct een fan bij.
 
Weer leuk geweest ja!

Ben juist aan het kijken voor de nieuwe motor en volgens het handboekje voor de Torox ESC staat daar:

Motor Limit
Brushless Motor Limit with 4S LiPo/12 cells NiMH: KV≤3000 (4274 size motor)
Brushless Motor Limit with 6S LiPo/18 cells NiMH:KV≤2400 (4274 size motor)

Als die dan groter is heeft dat toch niet, zolang hij onder 3000kV blijft, of toch?

Ik zie juist, de Kuron 825 is een 2050kV motor, dus zou ik met een 4282 met 1600 of 1780 wel degelijk zwakker worden. Da's ook niet de bedoeling ;)
Wat Rotauq hierboven zegt, maar een langere motor of grotere diameter motor heeft meer torque, dus kan je een lagere kv (minder toeren en dus lagere topsnelheid) compenseren door een grotere pinion.
Mijn DR8 had vandaag een kleinere 16T pinion, omdat mijn 17T versleten en er nu iets grotere banden opliggen (iets hogere topsneldheid) was en ik die 16T nog had liggen. Dat was op 4s met een 1650kv motor.
Beetje snelle berekening: 1780 kv is ongeveer 15% minder dan de 2050kv die je nou hebt. Je had nu een 13T pinion; 13T +15% is een 15T.
Een 4082 of 4092 met een 16T en je bent sneller😉. 17T zal ook geen probleem zijn🏎️
 
Back
Top